Σάββατο 11 Φεβρουαρίου 2012

ΑΣΤΕΓΟΙ /ΚΑΙΝΟΤΟΜΟ ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ




ΟΔΗΓΟΣ ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΥ,ΥΠΕΠΘ 
ΓΙΑ  ΤΑ ΣΧΕΔΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Διαβάστε.........



Προσεχώς,θα παρακολουθήσετε σε αυτό το μπλογκ,
πως προσωπικά ,διαχειρίστηκα το θέμα ''ΑΣΤΕΓΟΙ'' ,
που  προέκυψε στην πρωινή μας συζήτηση ,την προηγούμενη εβδομάδα .

Η ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ 
ΤΟΥ ΠΑΛΜΟΥ ΤΗΣ ΤΑΞΗΣ!





Επειδή (εκτός από τους καθημερινούς πολιτικούς σχολιασμούς  
και την αρθρογραφία ) ,
 η σχετική παιδική βιβλιογραφία είναι ανύπαρκτη ...,

(τάχα το φαινόμενο μας έπιασε στον ύπνο....),

δημιούργησα μαζί με τα παιδιά το υλικό ,
που θα μας βοηθούσε 
στην διερεύνηση και κατανόηση του θέματος.

Δεν προβληματίστηκα καθόλου ,
για το αν θα αναλάμβανα ή όχι 
να βοηθήσω τα παιδιά να αντιμετωπίσουν 
κάτι που αφορά( και θα αφορά) τη ζωή τους .
Προβληματίστηκα όμως ,ως προς το βάθος 
στο οποίο θα επιτρεπόταν να φτάσουμε....
Αποφάσισα λοιπόν αυθαίρετα ,
να μην επεκταθούμε 
στο γενικότερο φαινόμενο της φτώχειας ή της κρίσης,
αλλά να μείνουμε στοχευμένα και όσο γίνεται ,
στο θέμα ''ΑΣΤΕΓΟΙ' και μόνο....
Απευθύνθηκα μάλιστα σε  μια αγαπητή 
και  πολύ γνωστή  για την ευαισθησία της 
σε κοινωνικά θέματα παιδοψυχολόγο ,
και ελπίζω να βοηθηθώ περισσότερο.......

ΤΟ ΠΑΡΑΜΥΘΙ ,
ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΠΑΡΑΜΥΘΙ!!!
Σε προηγούμενη ανάρτηση μου
σας παρουσίασα το παραμύθι -πολυεργαλείο ,
που δημιούργησα για το σκοπό αυτό.
Τα παιδιά λάτρεψαν τους ήρωες της ιστορίας μου 
και όσα ακολούθησαν...... 
θα αποτελούν πιστεύω  καινοτόμο διδακτικό υλικό ,
σε περίπτωση που ενδιαφέρθείτε ,
 να εφαρμόσετε αυτό το σχέδιο εργασίας.
Με περηφάνια  και  συναδελφική αγάπη σας το προσφέρω ....
Πιστέψτε με.....
Είναι πολύ αγχωτικό να αναλαμβάνει κανείς τέτοια ευθύνη ...
αλλά και τόσο προκλητικό....

Νιώθεις καμιά φορά ... ότι σε ξεπερνάει το θέμα ...
και τότε πεισμώνεις......!!!


Πολλά είπα πάλι ε......!!!
Χα χα   
Ε...ας είστε και λιγουλάκι επιεικείς.....!



  Η ΔΡΑΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ !!!!!!
(αναπαράσταση του κειμένου)




''Νιώθει κανείς τόσο χρήσιμος ,
όταν έχει τη δουλειά του........!!
Χαίρεται η ψυχή του...!
Όλο θέλει να δίνει και να δίνει.....!!


Το σκυλάκι μου έμεινε ξαφνικά χωρίς στέγη...χωρίς αγάπη.......
Πέρασε πολλά ,
από ανθρώπους σαν και μας ,
αδιάφορους ,σκληρούς,
που νιώθουν ακόμα ασφαλείς 
στην πρόσκαιρη ευδαιμονία τους......


Ένα χέρι απλώθηκε στη ράχη του ...!!!!

Προστατευτικά...τρυφερά....

Ένας άστεγος ΑΝΘΡΩΠΟΣ ... 

Τον αγκάλιασε!!!



Ένιωσε την ανάγκη το σκυλί ,
να μοιραστεί 
 με τον άστεγο ,
το φτωχικό του δείπνο.....

Ο άστεγος μόνο ,
μπόρεσε να νιώσει την πίκρα του,
την απόγνωση ,
το φόβο, 
την απώλειά....
Ο άστεγος μόνο ,είχε μια ανοιχτή αγκαλιά ,
για κάποιον ,
που ''είχε τα χάλια του'' ......''

* Κάνουμε αναπαράσταση και της φωτογραφίας!!!

Κάνει κρύο απόψε..
Αλλά κάποιοι  νιώθουν ζεστασιά.....!!!!!



*TIPS
- Χρησιμοποιήστε 
ένα μεγάλο χαρτόκουτο για σκηνικό 
και 
μερικά τσαλακωμένα χαρτιά 
και σκουπίδια 
από την ανακύκλωση της τάξης σας ,
για να δημιουργήσετε σκηνικό δρόμου.
Υποβάλλει πολύ τα παιδιά ,
η χρήση αυθεντικού υλικού...
-Συνοδεύστε  την δραματοποίηση σας 
με κουβεντούλα 
καθισμένοι στο πάτωμα .
Πώς ένιωσαν τα παιδιά;;.
Ποια στιγμή τους άρεσε;;
Τι δεν τους άρεσε;;
Γιατί;;;
Πως ένιωθαν οι εκάστοτε πρωταγωνιστές;;
Πως σκέφτονταν και γιατί φέρονταν έτσι;;
Μπορούσε να έχει και διαφορετικό τέλος;;
Ποιο θα ήταν αυτό;;;
(Ας το ζωγραφίσουμε και ας το παίξουμε!!!)
Τώρα πως νιώσαμε;;;;

Κάθε παιδί ας ακουστεί....!!!
Και εμείς καταγράφουμε όσα θα ακουστούν.

Είναι το σπουδαιότερο σημείο 
ολόκληρου του σχεδίου,
η έκφραση των σκέψεων 
και των υποθέσεων/θέσεων των παιδιών!!!!!!!!!!!!!!!




Έκλεισα τη μέρα ,
γράφοντας στον πίνακα ανακοινώσεων .......

Ήταν 
η εργασία παιδιών και γονιών
 για το σπίτι.......!!!!





Pitsina
Η ΠΕΡΗΦΑΝΗ ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΣ
The proud Kindrgarten teacher


13 σχόλια:

  1. Πολύ ωραία η περαιτέρω προσέγγιση του φαινομένου, άμεση και "στο ψαχνό"!!!Πολλά πολλά συγχαρητήρια!!!!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είναι ''τρομερά'' τα παιδιά Δεσποινά μου...Απλώς ακολουθώ......!

      Διαγραφή
  2. Ωραία προσέγγιση, γεμάτη ενσυναίσθηση..Για σκέψου, όμως Πιτσίνα, αν δεν αντιλαμβανόμασταν την κρίση, διότι υπάρχει πριν το 2009, θα έβγαινε σ΄χεδιο εργασίας για άστεγους;;ή για διαστημόπλοια, και γάμους και βαφτίσια, όπως έβγαιναν παλιότερα;;
    Τα παιδιά ευαισθητοποιούνται και είναι σκυθρωπά είτε το φαινόμενο τα ρουφάει-υποσιτισμός, είτε το φαινόμενο, απλώς τα αγγίζει-περικοπές. Πραγματικά μου άρεσε η προσέγγιση-εγώ απλώς θα το απέφευγα το θέμα. Στο λέω με πάσα ειλικρίνεια. ϊσως να έδειχνα υλικό, φωτογραφίες,α λλά επειδή θα με έκανε σμπαράλια και το ξέρω, θα το απέφευγα. Φαινόμενα κοινωνικής παθογένειας στο νηπιαγωγείο;
    Φαινόμενα κοινωνικής παθογένειας στο νηπιαγωγειο.-
    Μπράβο Ελένη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ένα σχέδιο εργασίας που πηγάζει από τις τόσο δυσμενείς κοινωνικές εξελίξεις ,θεωρώ πως είναι καλό να εφαρμόζεται αν και εφόσον προκύψει στην τάξη (απο τα ίδια τα παιδιά). Έτσι έγινε στην τάξη μου όταν το παιδάκι με το κρύο που έκανε ,είπε πως είδε ανθρώπους στους δρόμους και όλα πετάγονταν να πουν την εμπειρία τους.....Τι θα έπρεπε να κάνω.....;;.Τα αστικά κέντρα τους τελευταίους μήνες κατακλύζονται από νεο-αστέγους σε κεντρικά σημεία της πόλης με τις μεγαλύτερες αυξητικές τάσεις των τελευταίων ετών.Τα παιδάκια δρασκελίζουν τα μπαγκάζια των αστέγων για να πάνε σχολείο,στο κέντρο της Αθήνας .Όταν σκάει ένα τέτοιο θέμα στην τάξη που κάνει τζίζζζ,δύο είναι οι επιλογές :'Η την κάνεις...ή το κάνεις..... Βαδίζω σε άγνωστα μονοπάτια Βάλια μου...το γνωρίζω πως έχει δυσκολίες...και λάθη θα κάνω.....Είσαι πολύ ευαίσθητη... Εύχομαι να μην χρειαστεί ποτέ να εφαρμόσεις αυτό το σχέδιο κοριτσάκι.Σε κανέναν εύχομαι να μην το χρειαστεί.....

      Διαγραφή
  3. MΠΡABO ΠITΣΙΝΑ ΜΟΥ ,ΜΟΥ ΑΡΕΣΕΙ ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ Ο ΤΡΟΠΟΣ ΠΟΥ ΜΕΤΑΔΙΔΕΙΣ ΤΗ ΓΝΩΣΗ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ.ΚΑΙ ΝΟΜΙΖΩ ΠΩΣ ΚΑΙ ΓΩ ΔΕΝ ΕΙΜΑΙ ΜΑΚΡΙΑ!!!ΥΠΕΡΟΧΟ ΘΕΜΑ ΜΕ ΠΟΛΛΕΣ ΕΥΑΙΣΘΗΣΙΕΣ.ΕΤΣΙ ΕΙΝΑΙ,Η ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΣ ΠΡΕΠΕΙΝΑ ΕΙΝΑΙ ΕΥΕΛΙΚΤΗ ΚΑΙ ΝΑ ΠΙΑΝΕΙ ΤΟ ΠΑΛΜΟ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ.ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΖΟΥΝ ΜΑΖΙ ΜΑΣ ΚΑΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΕΡΟΥΝ ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ ,ΟΠΟΥ ΘΑ ΤΟΥΣ ΤΗΝ ΠΕΡΑΣΕΙΣ ΠΑΝΤΑ ΜΕ ΠΑΙΧΝΙΩΔΗ ΤΡΟΠΟ .ΕΥΓΕ ΣΟΥ ΣΥΝΑΔΕΛΦΙΣΣΑ!!!ΝΙΩΘΩ ΚΑΙ ΓΩ ΠΕΡΗΦΑΝΗ ΠΟΥ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΙ ΠΟΥ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΑΓΩΝΙΖΟΝΤΑΙ ΓΙΑ ΑΥΤΑ ΤΑ ΑΘΩΑ ΜΑΤΑΚΙΑ!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Αννη μου έχετε και εσείς αστέγους στην Πάτρα ε!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Μπραβο και απο μενα! η ευαισθησια με την οποια αγγιζεις τα θεματα αυτα πραγματικα ειναι αξιοσημαντη!συγχαρητηρια...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. ΕΙΝΑΙ ΔΙΠΛΑ ΤΟΥΣ ΤΑ ΒΛΕΠΟΥΝ ...ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΕΜΕΙΣ ΝΑ ΚΛΕΙΝΟΥΜΕ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΚΑΙ ΝΑ ΤΟΥΣ ΛΕΜΕ ΑΛΛΑ ΑΝΤΙ ΑΛΛΩΝ ..ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΕΙΝΑΙ ,,,ΚΑΙ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΕΧΕΙ ΤΗΝ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΝΑ ''ΣΥΖΗΤΑΕΙ '' ΤΕΤΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ ,,Ο ΤΡΟΠΟΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗΣ ΕΙΝΑΙ ΠΟΥ ΜΕΤΡΑΕΙ ..ΚΙ ΕΣΥ ΤΟΝ ΞΕΡΕΙς ΠΟΛΥ ΚΑΛΑ ,,

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. ΑΑΑ ΕΚΕΙ ΧΡΗΣΙΜΕΥΣΕ Η ΧΑΡΤΟΚΟΥΤΑ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ ΣΟΥ.....ΣΥΝΕΧΙΣΕ ΠΙΤΣΙΝΑ ....ΜΠΡΑΒΟ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Μπράβο. Τα παιδιά παίρνουν πολλά απο σένα. Είναι καλό τα παιδιά να μη ζουν σε γυάλα . Εκεί έξω θα βγουν να ζήσουν να σπουδάσουν να δουλέψουν. Όχι στον φανταστικό κόσμο των παραμυθιών. Συνέχισε πιτσινα να μαθαίνουμε κ μεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή